28 augusti, 2017

Bokslutskommuniké januari-juni 2017

Stabil plattform för värdeskapande

Andra kvartalet 1 april – 30 juni

• Nettoomsättningen var 585,8 MSEK (478,0)
  • Rörelseresultatet var 22,5 MSEK (14,6)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 43,4 MSEK (22,9)

1 januari – 30 juni

• Nettoomsättningen var 1 170,3 MSEK (944,8)
  • Rörelseresultatet var 60,3 MSEK (38,2)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 107,1 MSEK (41,5)
  • Skuldfri balansräkning med en nettokassa om 81,8 MSEK (19,2)
  • Avsättning till beräknat underskott i koncernens engelska pensionsstiftelse har i stort halverats varvid eget kapital har ökat med 50,7 MSEK
  • Duroc förvärvade i februari International Fibres Group (IFG)
  • En extra bolagstämma har beslutat att ändra räkenskapsår till ultimo juni. Föreliggande rapport avser således ett till 6 månader förkortat räkenskapsår
  • Styrelsen föreslår att utdelning ej lämnas för den gångna perioden, dock har styrelsen för avsikt att under innevarande år 2017/18 kommunicera en utdelningspolicy
  • Duroc förvärvade i feburari 2017, genom en apportemission IFG. Koncernens årsomsättning ökar därmed till ca 2 200 MSEK. Duroc har idag ca 580 anställda, verksamma i Europa och USA.

Under juli månad 2017 tecknade Duroc ett avtal med Low & Bonar Plc om att förvärva det belgiska företaget BonarAgro, verksamt inom ”non-woven”-sektorn. BonarAgro omsätter ca 20 M€. Tillträde är planerat till den 30 september 2017. Köpeskillingen uppgår till 7 M€. Förvärvet bedöms stärka koncernens resultat från 2017/2018.

Koncernen  2017
APR-JUN

APR-JUN

JAN-JUN

JAN-JUN

Nettoomsättning, Mkr  585,8  478,0  1 170,3  944,8
Rörelseresultat, Mkr  22,5  14,6  60,3  38,2
Resultat efter skatt, Mkr  12,6  10,9  37,4  28,2
Resultat per aktie, kronor*  0,32  0,34  1,01  0,89
Soliditet, %  54  46  54  46

* Resultat per aktie har omräknats för samtliga perioder med anledning av transaktionen IFG/Duroc

John Häger vd, tel 070-248 72 99.

Denna information är sådan som Duroc AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt marknadsmissbruksförordningen EU/596/2014. Informationen lämnades för offentliggörande den 28 augusti 2017 kl 18:00.

Duroc-koncernen förvaltar och utvecklar industri- och handelsföretag. Med djup kunskap om teknik och marknad siktar koncernens företag på en ledande position i sina respektive branscher. Som ägare bidrar Duroc aktivt till utvecklingen. Koncernen omsätter ca 2 200 Mkr och har ca 580 medarbetare. Duroc är noterat på NASDAQ OMX Stockholm (kortnamn: DURC). www.duroc.se